„Zbrodnia” bez kary?

Jedna z uczennic zaskoczyła mnie dziś wyznaniem, że podczas sprawdzianu, mimo zakazu współpracy, skonsultowała jedną odpowiedź z koleżanką z ławki. Bardzo tego żałuje, bo sama zaznaczyła prawidłową odpowiedź, a po tajemnej wymianie zdań z koleżanką zmieniła ją na błędną i straciła punkt. Ta koleżanka odradzała jej zgłaszanie mi tego z obawy przed uwagą do dzienniczka. 🙂

– Wpisze nam Pani za to uwagę?

– Nie.

– Naprawdę?

– Tak, bo myślę, że to się więcej nie powtórzy. 🙂

Dziewczynka skinęła twierdząco głową.

To zapewnienie w zupełności mi wystarczyło. Uznałam, że uczennica musi mi ufać i czuć się przy mnie bezpiecznie, skoro zdecydowała się na takie szczere wyznanie. Wykazała się nie lada odwagą, przyznając się do błędu i mając świadomość możliwych konsekwencji. Ucieszyło mnie to, że wyciągnęła z tej sytuacji odpowiednie wnioski (lepiej korzystać z własnego rozumu). Zawsze doceniam prawdomówność.

W podobnych sytuacjach warto zapytać dziecko, co ono o tym myśli. Można być bardzo pozytywnie zaskoczonym odpowiedzią. Bo nagle okazuje się, że dziecko wie, że zrobiło źle. Wie, jak należało postąpić i wyciąga dobre wnioski na przyszłość. I o to chodzi.

Uznałam, że nie ma sensu karać jej po raz drugi. Dla niej „karą” był ten stracony punkt, żal do koleżanki za złą podpowiedź i do siebie za to, że jej posłuchała. To aż nadto.

Nie można też karać dziecka za każde, nawet najdrobniejsze przewinienie, bo się przyzwyczai, uzna to za standard i przestanie to na nim robić wrażenie. A chodzi o to, żeby budzić u dziecka poczucie odpowiedzialności za swoje czyny, zachęcać do myślenia i przewidywania. Na dłuższą metę jest to dużo bardziej korzystne rozwiązanie. Polecam (spróbować).

Skomentuj

