Trening czyni mistrza

W tym tygodniu mam już komplet dzieci w klasie, dlatego po kilku dniach na rozruch przystąpiliśmy do klasowych mistrzostw tabliczki mnożenia. Przez kolejnych 5 dni dzieci będą pisać krótkie kartkówki. Za każdy poprawny wynik otrzymają 1 pkt. Osoby z największą liczbą punktów zdobędą tytuł klasowego mistrza tabliczki mnożenia. Dla wszystkich zamówiłam dyplomy na SzkolneNaklejki.pl Nie podałam dzieciom rezultatów po pierwszym dniu, żeby nikogo nie zniechęcić. Zależy mi na tym, żeby do końca rozgrywek wszyscy byli pozytywnie zmotywowani. Poziom jest w miarę wyrównany. Kilka osób sprawiło mi miłą niespodziankę swoim znakomitym przygotowaniem.

Po dzisiejszych zajęciach dyd-wyr. zaczęłam się zastanawiać, czy nie byłoby sensownym publikowanie dla uczniów klas 1-3 dwukolorowych czytanek – takich, gdzie poszczególne wyrazy byłyby kolorami podzielone na sylaby. Kiedyś wpadła mi w ręce jedna taka publikacja, ale sprezentowałam ją bratanicy. Mam w klasie 3 osoby, które bardzo słabo radzą sobie z czytaniem. Najprawdopodobniej wynika to z braku treningu w domu (wykluczyłam inne opcje). Rodzice trzymają się tezy, że dzieci mają 3 lata na opanowanie tej umiejętności, w związku z czym mają jeszcze czas. Nie znam jednak nikogo, kto posiadłby tę umiejętność przez osmozę. Na dzisiejszych zajęciach podsunęłam jednej z takich uczennic tekst, w którym zaznaczyłam kolorami sylaby. Z każdą kolejną linijką szło jej coraz lepiej. Jest więc nadzieja na szansę, że wkrótce poczyni postępy. W tym przypadku trening czyni mistrza.

20160311_110312

Ponieważ ostatnimi czasy zachowanie chłopców uległo pogorszeniu, postanowiłam porozmawiać z dziećmi o tym, jak poskromić złość. Dotarłam do materiałów na ten temat na stronie https://www.superkid.pl/ (dostęp jest, niestety, płatny). Zaczęłam od wiersza Doroty Rozwens pt. „Złośnik”. Potem, w kręgu, rozmawialiśmy o tym, co nas złości, po czym można poznać, że ktoś się złości, co czuje taka osoba i co może z tym fantem zrobić. Dzieci sypały pomysłami jak z rękawa. Najbardziej oryginalnym pomysłem błysnęła jak zwykle Ala G. W rozładowaniu emocji pomaga jej wpisywanie komentarzy do tłumacza google i sprawdzanie, jak te słowa brzmią w innym języku. Gdy niedawno przetłumaczyła swoją złość na język chiński i usłyszała jej brzmienie, tak ją to rozbawiło, że cała złość minęła w okamgnieniu.

Na wspomnianej stronie znalazłam ćwiczenie ortograficzne pt. „Uczucia Elżbiety”, którego treść idealnie pasowała do omawianego przez nas tematu. Ponieważ czcionka była moim zdaniem zbyt mała, powiększyłam tekst na ksero do formatu A3. Zadaniem dzieci było wpisać brakujące ortogramy. Wydawało mi się, że zadanie jest proste jak drut. Rozdałam po arkuszu na parę, wręczyłam słowniczki i spodziewałam się szybkiego zwrotu kart. Tymczasem okazało się, że jeśli miało to coś wspólnego z drutem, to raczej kolczastym. Zadanie zajęło dzieciom całą godzinę i nie zakończyło się przewidywanym przeze mnie sukcesem. Niektórzy mieli problem z domyśleniem się, o jakie słowo chodzi, nierzadko tworzyli nowotwory językowe, typu obulenie (zamiast oburzenie). Wielu osobom nie chciało się sprawdzać wyrazów w słowniczku lub były one przekonane, że znają poprawną pisownię. Nie pomagało zaznaczanie linii, w której znajduje się błąd. Dwie pary miały problem ze współpracą, który w jednym przypadku nie minął nawet po wymianie partnerów. O, rany! 🙂

Dorotka i Bartek rozpracowują zadanie
Dorotka i Bartek rozpracowują zadanie

Zauważyłam, że dzieci są przyzwyczajone do pewnych standardów, jeśli chodzi o typy zadań i jak tylko trafiają na jakąś nowość, to nie wiedzą, co i jak, mimo iż wiedzę z tego zakresu mają. Tak było np. z zadaniem z matematyki, gdzie trzeba było uzupełnić ciąg liczb, z których podana była tylko ostatnia i jakaś reguła. Dzieci z uporem próbowały odgadnąć, jaką liczbę należy wpisać jako pierwszą zamiast wytypować przedostatnią, co w tym przypadku było znacznie łatwiejsze.

Jak dobrze, że to już weekend! 🙂

 

Skomentuj

