Język żyrafy i język szakala

Od kilku dni rozmawiamy o emocjach i uczuciach. Im dłużej drążymy ten temat, tym ciekawsze są moje obserwacje. I tym większą cieszę się sympatią wśród uczniów. 🙂 Cieszę się, że dzieci korzystają z wiedzy, którą ich nęcę. Dziś przyniosłam do klasy książkę „Porozumienie bez przemocy czyli język żyrafy w szkole” (Towe Widstrand), którą kupiłam po szkoleniu pod tym samym tytułem. Naświetliłam dzieciom, na czym to polega, czym się różni język żyrafy od języka szakala i rzuciłam im wyzwanie. Według upodobań podzieliły się na 3-4-osobowe grupy. Otrzymały poszatkowany, a znaleziony w necie, arkusz z przykładowymi zdaniami w języku żyrafy i języku szakala. Zostawiłam jedno jako przykład. Zadaniem dzieci było dopasować do siebie te same, choć inaczej brzmiące, zdania. Jedna grupa poradziła sobie doskonale i wykonała to zadanie błyskawicznie. Trzy pozostałe wymagały dyskretnej pomocy. To zadanie przydało nam się bardzo, gdy omawialiśmy zamieszczony w ćwiczeniach fragment opowiadania Marii Łastowieckiej „O Ali, Wojtku, kocie i rysowaniu na płocie”.

porozumienie 20160524_120132

Część uczniów, „zazdroszcząc” koledze prowadzenia fragmentu zajęć ruchowych o piłce nożnej, poprosiła o opcje dla siebie. I tym oto sposobem rozpisaliśmy dziś plan na przyszły tydzień – kto, kiedy i o czym będzie prowadził zajęcia. Chcę przy tym nadmienić, że dzieci nie wiedzą jeszcze o promowanej metodzie „uczymy innych”. Same tego zapragnęły. Nie mogłam sobie wymarzyć wspanialszej klasy!

Jestem ciekawa, jakie będą ich wrażenia „po”. Póki co, są pełni optymizmu i uważają, że zawód nauczyciela to „bułka z masłem”. 🙂

Skomentuj

