O zasadach słów kilka

Pierwszy dzień z klasą był nadspodziewanie efektywny i spokojny. Dzieci jakby dojrzały przez okres wakacji. Nawet zeszłoroczne „ancymony” były dziś supergrzeczne. Cóż za odmiana! I jakże miła niespodzianka na początek wspólnej pracy!

Do podręczników nawet nie zajrzeliśmy. Rozdałam je dzieciom na weekend do obłożenia i podpisania. Będziemy je przechowywać w klasie, a do domu zabierać wedle potrzeb.

Przeczytałam dzieciom fragment „Baśni o świętym spokoju” Zofii Staneckiej. Już na pierwszej (i jedynej, którą przeczytałam) stronie mowa była o znaczeniu zasad. Dzięki temu dzieci niemal od razu odgadły, czym będziemy się zajmować. Najpierw zapytałam je, co by było, gdyby nie było zasad. Padły m.in. odpowiedzi: chaos, zagrożenie, płacz, zło. Oczywiście, żadnego z następstw braku reguł dzieci nie chciałyby doświadczyć w klasie. To jakie warunki musiałyby zaistnieć, żeby czuły się tutaj bezpiecznie, ale i też przyjemnie? Kreatywność moich uczniów nie zna granic, więc padło bardzo dużo propozycji zupełnie oderwanych od rzeczywistości. Było to jednak bez znaczenia, bo tak jak w metodzie burzy mózgów, skrzętnie wszystkie pomysły zanotowałam powstrzymując się od jakichkolwiek komentarzy. Omówiliśmy je potem pod kątem wykonalności i zasadności, ale wciąż byliśmy daleko od modelu, na którym mi zależało. Zapytałam więc od kogo lub czego zależy bezpieczeństwo i miła atmosfera w klasie. Uczniowie wymienili: siebie samych, panią, rodziców i… obuwie zmienne. To kiedy czujemy się w klasie miło i bezpiecznie? Gdy jesteśmy dla siebie mili, gdy zgodnie i bezpiecznie się bawimy i gdy jest cicho na lekcji. I w ten oto sposób uczniowie samodzielnie sformułowali zasady obowiązujące przez najbliższy rok. 🙂

Zastanowię się jeszcze, czy nie rozwinąć tego tematu. Mogłabym zapytać, jakie byłyby skutki nieprzestrzegania tych zasad (np. złe samopoczucie, urazy, hałas). Korzyści to już wspomniane bezpieczeństwo i miła atmosfera. Można by jeszcze zapytać, co ma zrobić osoba, która złamie ustalone normy (np. przeprosić, poćwiczyć inną reakcję na sytuację konfliktową, przestać rozmawiać/hałasować). Można też sporządzić listę rzeczy, które motywowałyby dzieci do dobrego, koleżeńskiego zachowania (np. zajęcia na dworze, wycieczka, kino, wuef w parku zamiast w sali, więcej czasu na zabawę).

Polecam fragment tej książki na lekcję o zasadach
Polecam fragment tej książki na lekcję o zasadach

Pojawiło się pytanie o medale – czy będą? Oczywiście, że będą. A dlaczego? Bo działają! I będę je przyznawać, choćby miały to być wyłącznie złote. I nie jest to takie nieprawdopodobne, patrząc na przebieg dzisiejszych zajęć. Byłam urzeczona i efektywną pracą dzieci, i ich zachowaniem. Istny cud, miód i orzeszki, jak mawiają niektórzy. Zakładając, że nie było to incydentalne, mogę się w pełni rozgrzeszyć z bycia wymagającą nauczycielką. Dwukrotnie mi się za to w zeszłym roku oberwało, ale jestem w stanie wybaczyć tym, którzy mnie za to złajali, bo koniec końców udało mi się wprowadzić dobrą dyscyplinę i jednocześnie zdobyć sympatię dzieci.

Trzymając się dobrego zwyczaju z poprzedniego roku, staram się nie zadawać uczniom na weekend. Otrzymali więc pierwsze zadanie domowe dopiero na wtorek. Jest nim – w ramach odwróconej lekcji – obejrzenie w internecie filmiku o II wojnie światowej (przeznaczonego dla najmłodszego widza) i rozmowa z rodzicami lub krewnymi (czy istnieją dobre strony wojny i czy możliwy jest świat bez wojen). Przy tej okazji pojawiło się pytanie, kto i kiedy będzie mógł poprowadzić lekcję, tak jak w drugiej klasie. 🙂 Coś pięknego! 🙂

Z pozytywnym odzewem spotkała się moja propozycja, żeby kolejni uczniowie z listy przygotowywali codziennie rozgrzewkę matematyczną (np. 10 przykładów do obliczenia pamięciowo w zakresie 4 poznanych działań). Dzieci mają też propozycję dla swoich rodziców: „Rodzice czytają dzieciom”. Jestem za. Kto z Państwa chciałby zainaugurować tę klasową akcję? 🙂

Skomentuj

