„A więc wojna”

Do tych zajęć przygotowywałam się długo i rozważnie. Temat jest ważny i obszerny. O czym opowiedzieć dzieciom, żeby zrozumiały, czym jest wojna i nie miały potem koszmarów?

W ramach odwróconej lekcji dzieci otrzymały w piątek zadanie domowe: zapoznać się z treścią tego filmiku. Miały też porozmawiać z rodzicami lub dowolnymi krewnymi o tym, czy są jakieś dobre strony wojny i czy możliwy jest świat bez wojen.

Okazało się, że wskazany filmik – fragment programu „Ziarno” – był na tyle sugestywny, że mocno zapadł dzieciom w pamięć. Potrafiły odtworzyć mnóstwo bardzo szczegółowych informacji. Sypały faktami jak z rękawa. Podczas przerw dzieci podchodziły do mnie i dzieliły się pozytywnymi odczuciami w związku z taką formą zajęć. Specjalnie dałam na to kilka dni, żeby nie wysłuchiwać wymówek. Jeśli ktoś nie ma dostępu do internetu, może skorzystać z uprzejmości koleżanki/kolegi lub komputerów w szkolnej czytelni. Zawsze jest jakiś sposób na pokonanie przeszkody.

Próbowaliśmy wysłuchać audiobooka „Asiunia” Joanny Papuzińskiej, ale klasowy sprzęt po kilku minutach odmówił współpracy. Dopowiedziałam więc to, co uznałam za najważniejsze.

Na koniec zapytałam o odczucia dzieci po tych zajęciach. Dominował smutek, poczucie, że wojna to największe zło i trzeba robić wszystko, żeby jej unikać. Tę część zajęć podsumowałam cytatem: „Ludzkość musi położyć kres wojnie, bo inaczej wojna położy kres ludzkości” (John Fitzgerald Kennedy).

Miłą niespodziankę sprawiła mi Liwia, który wpadła na ten sam pomysł, co ja.  Wczoraj w podręczniku do matematyki natrafiliśmy na komiks z budzikiem i nikt nie załapał, o co chodzi. Zegarki analogowe to dla współczesnych dzieci kompletna abstrakcja. One nie mają pojęcia, że budzik się nakręca. Używają budzików w telefonach, a te ustawiają inaczej niż analogowe. Słabo ze mną, skoro tego nie przewidziałam. Dzisiaj obie z Liwią przyniosłyśmy do klasy budziki. Pokazałam uczniom z bliska, jak ten relikt przeszłości wygląda i działa, po czym schowałam go z powrotem do lamusa. 🙂

Skomentuj

