Karolcia

Ponieważ w drugiej klasie nie zdążyliśmy omówić mojej ulubionej lektury, zapowiedziałam ją dzieciom na wrzesień. Chciałabym od razu zaznaczyć, że to żadna katastrofa. Wydawnictwa jedynie sugerują wybrane pozycje, natomiast ostateczna decyzja w tej materii należy do nauczyciela. Podobnie rzecz ma się w przypadku zadań w podręcznikach i ćwiczeniach – są to tylko propozycje. Nauczyciel może z nich skorzystać, ale nie musi. Może zaproponować dzieciom własne pomysły. Tak samo, podstawa programowa, której niektórzy kurczowo się trzymają, to tylko minimum. Można śmiało oferować dzieciom więcej.

Na zajęcia o „Karolci” przyniosłam różne rekwizyty (można zaproponować uczniom przyniesienie przedmiotów, które wystąpiły w lekturze). Był to doskonały przyczynek do przypomnienia sobie najważniejszych wydarzeń z lektury. Na końcu tej części poczęstowałam dzieci czekoladowymi pierniczkami w kształcie serc, a one zachwycone smakiem, zastanawiały się, czy te serduszka też mają magiczną moc. 🙂

Zawartość magicznego kuferka
Zawartość magicznego kuferka

Następnie podzieliliśmy się na grupy według wylosowanego imienia bohatera lektury. Każda grupa otrzymała zestaw zadań w ilości odpowiadającej liczbie osób. Zadania pochodziły ze strony https://www.superkid.pl/ Wybrałam krzyżówkę, opis Karolci, porządkowanie życzeń i quiz. W razie potrzeby pomagałam dzieciom odnaleźć stosowny fragment lektury, w którym znajdowała się prawidłowa odpowiedź. Dany akapit musiały sobie przeczytać same. Kto skończył swoje zadanie, pomagał pozostałym. Podobnie, gdy ktoś miał problem – prosił o pomoc pozostałych. Na koniec tej części każdy dokonał samooceny oraz ocenił pracę innych (doskonała współpraca – 3 p., dobra – 2 p., słaba – 1 p.; doskonała znajomość lektury – 3 p., dobra – 2 p., słaba – 1 p.) Ostatnie zadanie każdy wykonał samodzielnie. Była nim kolorowanka matematyczna do lektury (z superkida) – dodawanie i odejmowanie w zakresie 100.

Zapomniałam o tym napisać wcześniej: uzgodniłam z dziećmi, że codziennie kolejna osoba z listy będzie prowadzić rozgrzewkę matematyczną. Dany uczeń przygotowuje zawczasu ok. 10 różnych działań wraz z wynikami. Wybiera do odpowiedzi dowolne dzieci. Gdy ktoś zapomni się przygotować, improwizuje, czyli uczy się radzić sobie w sytuacji kryzysowej. Lepsze to niż jedynka za nieprzygotowanie i rozpacz z jej powodu.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s