Dopełnianie do 100

Przyszedł mi do głowy pomysł prosty jak budowa cepa (niby nic takiego, nic odkrywczego), wzorowany na siatce 10×10 z zadań w podręczniku. Przygotowałam taką siatkę, powieliłam ją razy liczbę par w klasie. Następnie w dowolny sposób dzieliłam każdą z nich na dwie części. Celowo kilka części miało tę samą liczbę kratek jako cyfrę jedności. Każdy wylosował sobie jedną część. Na mój sygnał dzieci zaczęły szukać pary – części, z którą dopełnią się do 100. Żeby podnieść poziom emocji i przyspieszyć wykonanie zadania, zadeklarowałam, że pierwsze trzy pary, które poprawnie wykonają zadanie, otrzymają ocenę bardzo dobrą. Można zaproponować taką gratyfikację wszystkim, którzy poprawnie wykonają zadanie albo ograniczyć czas, w którym taki bonus będzie możliwy.

Następnie każda para uzupełniała na tablicy równanie 100=…..+….. wpisując w puste miejsca swoje liczby kratek. Niby niewiele się to różni od rozwiązywania zadań w podręczniku, ale jednak dzieci mają możliwość się poruszać, manipulować, sprawdzać na konkretach. Ponadto lubią zapisywać i rozwiązywać przykłady na tablicy, a do „własnych” przykładów mają bardziej emocjonalny stosunek niż do takich z podręcznika czy podyktowanych przez nauczyciela.

Plik do pobrania: dopelnianie-do-100

Proste rozwiązania bywają najlepsze
Proste rozwiązania bywają najlepsze
Skomentuj

