Chopin i Zbójcy

W ramach odwróconej lekcji uczniowie mieli przeczytać czytankę „Zbójcy”. Podczas zajęć omówiliśmy jej treść (czas i miejsce akcji, kolejność wydarzeń, bohaterowie itd.). Następnie tworzyliśmy obrazy inspirowane muzyką Fryderyka Chopina. Mimo zachęty do korzystania z różnych technik plastycznych, dzieci wybrały kredki. Wykonane prace przedstawiały głównie kompozytora podczas koncertu. Było też kilka abstrakcji.

Praca Zosi
Praca Zosi

Przybliżyłam dzieciom sylwetkę i życiorys Fryderyka Chopina, a żeby aktywnie słuchały, rozdałam „uzupełniankę”. Do pobrania tutaj: fryderyk-chopin-uzupelnianka Uzgodniliśmy, że 3 najszybsze osoby otrzymają oceny bardzo dobre. Do wyboru była jeszcze opcja: naklejki „wzorowa aktywność” dla pięciu najszybszych osób, które poprawnie wykonają zadanie. Jednak oceny okazały się bardziej atrakcyjne.

Zastanawiam się, czy nie przesadzam z gratyfikacją w postaci naklejek czy ocen. Widzę jednak, że w niektórych trudno wytworzyć motywację wewnętrzną do podjęcia wyzwania, podczas gdy zewnętrzna jest wręcz niezawodna. Gdy nie proponuję „marchewki”, to nie każdy chce sobie zadać trud. Przyznam się bez bicia, że ja też nie zawsze mam ochotę stanąć na rzęsach, żeby każde proponowane przeze mnie zadanie było szałowe. Czasem to tylko umiarkowany „szał”. 🙂

Innowacyjna w naszym kraju szkoła bez ocen jest wizją nieco utopijną, biorąc pod uwagę naszą mentalność i przyzwyczajenia. Jestem ciekawa wniosków z tego eksperymentu. To, że sprawdziło się to w Finlandii, będącej wzorem dla całego świata, jeśli chodzi o system edukacji, nie znaczy, że sprawdzi się i u nas. Ja w każdym razie podchodzę do tego sceptycznie. A co Wy o tym sądzicie?

Skomentuj

