Przyprawy kontra chemia

Motywem przewodnim naszych zajęć były przyprawy: imbir, cynamon, wanilia, goździki i kakao. Szczęśliwym trafem wszystkie je akurat miałam, ale na ogół w takich sytuacjach zastanawiam się, czy autorzy scenariuszy zastanowili się choć przez chwilę nad tym, skąd nauczyciel ma brać środki na zakup wszystkich proponowanych przez nich pomocy demonstracyjnych (takich jak np. kosz egzotycznych owoców lub rzeczone przyprawy). Nie odważyłam się podać ich dzieciom do degustacji z uwagi na osobliwy smak. Poprzestaliśmy na podziwianiu intensywnego zapachu.

Wzorując się na tym przepisie przygotowałam dzieciom wskazówki, jak upiec ciasto bananowe. Kierowałam się głównie prostotą wykonania i zdrowymi składnikami. Dla urozmaicenia podzieliłam instrukcję na części, które należało ułożyć w odpowiedniej kolejności.

Przy okazji rozmowy na temat uwielbianej przez wszystkich czekolady wspomniałam o składniku, którego czekolada zawierać nie powinna. Chodzi o owiany złą sławą E746,  czyli polirycynooleinian poliglicerolu. W niektórych krajach ów dodatek został wycofany z obrotu. U nas tylko odradza się jego częste spożywanie. Może on zaburzać pracę nerek i wątroby, a skoro tak, to nie widzę przesłanek, aby spożywać go nawet okazjonalnie.

– Dlaczego więc takie rzeczy są sprzedawane? – pytały dzieci.

– Bo producenci liczą na łatwy zysk (mogą zaoszczędzić na tłuszczu i kakao) i nie martwią się o Wasze zdrowie. Papierosy też szkodzą, a są przecież w każdym sklepie.

Konsumencką czujność trzeba budzić w dzieciach już od najmłodszych lat. Gdy czytanie etykiet stanie się nawykiem, łatwiej im będzie dokonać wyboru produktów  w sklepie, a przez to zadbać o naprawdę, a nie pozornie, zdrowe odżywianie.

Zachęciłam dzieci do przygotowania karmników dla ptaków z materiałów odpadowych. Na wzór przygotowałam 2 – z plastikowej butelki i kartonika po mleku. W szkole wysypaliśmy posiekane orzechy i siemię lniane bezpośrednio na zewnętrzny parapet. Każda dokładka była wymiatana do zera, co świadczy o tym, że nasi skrzydlaci przyjaciele ewidentnie potrzebują naszego wsparcia.

karmniki

A to propozycja Ali G.

20170210_073916

Skomentuj

