Wielkanocny witraż

Podczas dodatkowych zajęć zrobiliśmy wielkanocne witraże. Wybrałam w miarę prosty wzór, żeby udało się go obrobić w ciągu jednej godziny. W programie graficznym zrobiłam lustrzane odbicie wzoru zaczerpniętego ze strony http://www.lavoretticreativi.com i obie wersje umieściłam na jednej kartce. Dzieci pokolorowały obrazek i z moją niewielką pomocą wycięły środek (przyniosłam tzw. nóż-tapeciak). Następnie wycięły i wkleiły pomiędzy kawałek bibuły. Oto efekty:

Okazało się, że podczas mojej 3-tygodniowej nieobecności uczniowie najbardziej „cierpieli” z powodu standardowego ustawienia ławek. To chyba najprostsza rzecz, jaką można zrobić dla urozmaicenia zajęć. Zdarzyło mi się usłyszeć od koleżanek po fachu: „Po co ty im pokazujesz, że można inaczej? W starszych klasach przeżyją szok.” Cóż, mój styl myślenia i działania świadczy o mnie. Nie mam wpływu na to, jak uczą inni. Przez to, że pokazuję dzieciom, jak może być, wyrabiam w nich brak zgody na bylejakość. I niech ci, co będą chcieli im tę bylejakość wcisnąć, martwią się, jak to zrobić. 🙂 Może dzięki temu ktoś pójdzie po rozum do głowy i przestawi się na bardziej nowoczesne metody i techniki nauczania.

Dotknij, poczuj, zrozum, zapamiętaj

Podobno w niedalekiej przyszłości nauczycieli zastąpią roboty. Póki co, istnieje wiele ograniczeń, nad pokonaniem których pracują naukowcy, m.in. emocje i komunikacja. To jest właśnie ta przewaga człowieka nad maszyną. Według mnie, taki robot mógłby być co najwyżej moim asystentem (wyświetl, wydrukuj, rozdaj, podaj informacje). Mimo licznych zalet technologii, to osobowość człowieka-nauczyciela ma ogromny wpływ na proces nauczania-uczenia się. Ograniczenie maszyny polega też na tym, że jest w stanie zrobić tylko to, co człowiek w niej zaprogramuje. Gdyby udało się to, co w filmie „Ja, robot”, ludzkość byłaby w dużym niebezpieczeństwie. Myślę jednak, że do emerytury mogę spać spokojnie. 🙂

 

Skomentuj

