Quiz wiedzy z lektury

Tak jak wczoraj wspomniałam, naszym dzisiejszym zajęciom przyglądała się pani praktykantka. Było mi niezmiernie miło usłyszeć komplementy na temat atrakcyjności zajęć, szerokiej wiedzy uczniów oraz ich zdyscyplinowania. 🙂 Nasz gość zwrócił również uwagę na to, że klasa jest zgrana, a dzieci bardzo serdeczne i otwarte. To była muzyka dla moich uszu. 🙂

Zaczęliśmy od eliminacji do szkolnego konkursu Omnibus. Dawno nie spotkałam się z sytuacją, w której zwycięzca rezygnuje z udziału w dalszym etapie zmagań. Uszanowałam jednak tę decyzję i wskazałam kolejną osobę z najwyższą liczbą punktów. Konkurs już jutro!

Od pewnego czasu sprawdzam znajomość lektury za pomocą mapy myśli, którą dzieci mają za zadanie uzupełnić. W razie wątpliwości mogą korzystać z książki.

Tak uzupełniłam ją ja (brakuje m.in. konia Kasztana, świnek i innych zwierzaków, było też więcej zabawnych wydarzeń – zależało to od ich subiektywnej oceny):

a tak jedna z uczennic:

Następnie przypomnieliśmy sobie wyrazy pytające. Zapisałam na tablicy propozycje dzieci. Rozdałam wszystkim po jednej karteczce i poprosiłam o ułożenie jednego pytania do lektury. Zwróciłam uwagę na to, żeby pytania nie były zbyt łatwe, ani zbyt trudne – mieliśmy bowiem wykorzystać je w czasie quizu. Mimo to, takie pytania się pojawiły (np. Kim był Bukiet? Ile zwierząt wystąpiło w lekturze?). Dwukrotnie złożyliśmy karteczki na pół i umieściliśmy je w plastikowych opakowaniach z wnętrza jajek-niespodzianek. Wrzuciliśmy je do kartonika i przystąpiliśmy do zabawy.

Podzieliliśmy się na 3 grupy, odliczając do 3 (propozycja dzieci). Grupy nadały sobie nazwy, a ja zapisałam je na tablicy. W każdej grupie dzieci ustaliły kolejność uczestników od 1 do 5. Podchodziłam do danej grupy. Uczestnik losował „jajko” i czytał na głos pytanie. Mógł zadecydować, czy chce odpowiadać samodzielnie – wówczas zyskiwał 5 punktów, czy też chce się naradzić z grupą – za 3 punkty. Pozostali słuchali uważnie, bo stanowili „radę ekspertów”, która oceniała poprawność odpowiedzi. Gdyby uczestnik nie udzielił odpowiedzi, pytanie mogłoby wrócić z powrotem do puli. Nam się to jednak nie zdarzyło.

Zwyciężyła drużyna Żółwików, zdobywając 21 punktów. Kolejne dwie drużyny – Jednorożec i Mądrale zdobyły podobną liczbę punktów: 16 i 14. Po tej zabawie jedna z uczennic przyznała, że teraz lektura podoba jej się jeszcze bardziej. 🙂

Na koniec dwie uczennice (które wcześniej się ze mną na to umówiły) zaprezentowały nam ciekawostki o bocianach. Bardzo mi się to podoba – i chyba już nawet o tym pisałam – że dzieci wykazują inicjatywę, podchodzą, pytają, o czym będziemy w najbliższym czasie rozmawiać i proponują, że przygotują nam prezentację. Jestem spokojna o ich los w starszych klasach. 🙂

Zwieńczeniem naszych zajęć było przekazanie panu konserwatorowi budki lęgowej z prośbą o jej zamontowanie w obrębie szkoły. Ideałem byłoby umieszczenie jej w miejscu widocznym z okna naszej sali, ale to raczej mission impossible.

 

 

 

 

Skomentuj

